Huskeliste for virksomhedsejere i december

Når året går på hæld, er der flere ting, man med fordel kan sørge for at ordne. Det er rart at starte det nye år med en ren tavle, så opgaverne er afsluttet så meget som muligt. Derudover er det også smart at tage stilling til nogle ting, så der er en glidende overgang efter juleferien. Her kommer forslag til nogle ting, du kan tage fat på.

 

Evaluering

Evaluer på året, der er gået i din virksomhed. Hvad er gået godt og hvorfor. Hvad er gået mindre godt og hvorfor. Hvis du er ny iværksætter, er det især vigtigt at evaluere, så din virksomhed kan blive ved med at vækste. Det gør dig i stand til at identificere succesområder og forbedringspotentialer.

 

Regnskab og bogføring

Tag et kig på årsregnskabet og bogføringen for året og tjek, at alt er opdateret, indberettet og afsluttet. Det indebærer også, at alle transaktioner er bogført korrekt og efter gældende standarder. Tjek i samme ombæring, at al dokumentation til skat er ordnet.

 

Budget

Gå i gang med planlægningen af det kommende års budget. Det kan være smart at kigge på budgettet for i år og have det som udgangspunkt for næste års budget. På den måde er der større chance for at lægge et realistisk budget. Budgettet kan være med til at give overblik over, hvor der kan være behov for at skære ned på udgifter og hvilke områder, der behøver flere midler.

 

Projekter og opgaver

Dan dig et overblik over igangværende projekter og opgaver, så du ved hvilke, der kan afsluttes i år og hvilke, der skal fortsætte til næste år. Du kan evt. skrive de opgaver, der fortsætter, ind i kalenderen til januar. Så glemmer du ikke disse opgaver eller projekter efter juleferien.

 

Marketingstrategi

Det er også en god idé at tage stilling til næste års marketingstrategi og sætte klare mål og strategier. Nogle laver et såkaldt årshjul, når de skal lave marketingplaner for et helt år. Dette værktøj giver også mulighed for at skrive en kort note om, hvad det indholdsmæssige fokus skal være på de forskellige marketingkanaler hele året. Marketingstrategien hænger også sammen med det kommende års budget, da der skal afsættes en vis pulje penge til marketing.

 

Inventar og lager

Hvis du har en butik, en webshop eller lignende, er årsafslutningen et oplagt tidspunkt at gøre status over alle dine varer. Gennemgå grundigt alle varerne og tjek, at varebestanden stemmer. Hvis nogle varer har vist sig ikke at sælge så godt, kan det være en idé at sætte dem på udsalg til januar. Det frigiver plads på lager og evt. i butik til nye varer.

 

Julehygge

Sidst, men ikke mindst, er december måneden for ekstra hygge. Hvis du er til jul, kan du sørge for ekstra god stemning på forskellige måder. Det kan være en julegave til dine medarbejdere, en eftermiddag med æbleskiver og glögg eller et hyggeligt arrangement. Det er fantasien og pengepungen, der sætter grænser. Alternativt kan du med et virksomhedslån fra Broaden få råd til både at betale dine regninger og sørge for ekstra julestemning.